עוד על שאלות

קרן סדןבלוג, פילוסופיה בגן

בהשתלמות גננות שאני מעבירה אחת הגננות סיפרה כי לפני חנוכה היא החליטה לעשות מעשה ובמקום לספר לילדים על חנוכה היא שאלה אותם במפגש את השאלה: "מה הייתם רוצים לדעת על חנוכה?"

בעקבות כך התפתח מפגש מקסים, עשיר, מעמיק ועם עניין גדול והרבה שאלות מצד הילדים.

זהו. יותר פשוט מזה?

*** **** **** ***** **** ***
האמת היא שמה שהגננת הזו עשתה הוא אולי פשוט אבל בכלל לא מובן מאליו ובהחלט תוצאה של מחשבה תחילה.

הרבה פעמים אומרים לי את המשפט הבא או ניסוח כלשהו שלו: "נו באמת, את מלמדת ילדים לשאול שאלות – ילדים גם ככה שואלים מלא שאלות!"

מעבר לזלזול או הביטול של מה שאני עושה תמיד מפריע לי שיש באמירה הזו, ודומות לה, ביטול פשוט של המעשה החשיבה והשאלות של הילדים עצמם!

מי שאומר/ת משהו כזה כאילו אומר/ת: "הם הרי שואלים מלא שאלות… ואז מה זה כבר שאלה של ילד/ה…"

*** **** **** ***** **** ***
בפעם הראשונה שלימדתי סטודנטים קורס בפילוסופיה למדתי בדרך הכואבת שיעור חשוב. הייתי דוקטורנטית בניו יורק ולימדתי באחד בקולג'ים שם קורס על אתיקה. לתומי, כוון שזה היה הסמסטר הראשון שאי פעם לימדתי, חשבתי שיהיה מעניין ומגניב לבקש מהסטודנטים שלפני כל שיעור יעלו לפורום של הקורס שאלה על הטקסט שהם היו צריכים לקרוא לאותו שיעור. ואז – אמרתי להם בביטחון שזה הדבר הכי מעניין שיכול להתרחש – אני אתפור את השיעור סביב השאלות שלכם.

לא ולא. לא רק שהסטודנטים לא שיתפו פעולה הם ממש כעסו עלי. הם כתבו לי שוב ושוב מיילים שאין להם מושג מה לשאול. שהם קראו את הטקסט אבל אין להם אף שאלה (!) ובסוף הסמסטר קיבלתי משובים נזעמים שאחד מהם אני זוכרת במיוחד (בין היתר כי ראש החוג אשכרה התקשר להקריא לי אותו): מה פתאום היא מבקשת מא י ת נ ו לשאול שאלות זו לא העבודה שלה?!!!!

ילדים שואלים המון שאלות. זה נכון. הם שואלים שאלות בצורות שונות: מילולית או אחרת. אבל היכולת המופלאה הזו שלהם לשאול שאלות היא לא מובנת מאליה ועוד יותר לא מובן שהיא נשמרת (שאגיד כאן מערכת החינוך? אבל לא רק, גם לנו כמבוגרים משמעותיים בחייהם (הורים, דודים, סבתות וסבים וכו') יש חלק בכך.)

הסמסטר ההוא, הראשון שלימדתי, היה חוויה מורכבת בלשון המעטה. אבל הרווחתי ממנו את אחד האסימונים היקרים יותר שיש לי באוסף – חשיבותן של שאלות. זה אסימון שאני לא מחליפה באף אסימון אחר.
אבל אני בהחלט משאילה ומשכפלת לכל מי שמעוניין/מעוניינת.

*** **** **** ***** **** ***
להשתלמות שלי בקרית מלאכי קראנו משחקים פילוסופיה אבל ככל שההשתלמות מתקדמת ואני לומדת מהגננות על אינספור הדרכים הפשוטות, המגוונות והיצירתיות שהן לוקחות מההשתלמות לתוך הגן אני חושבת שנכון יותר לקרוא להשתלמות ואולי לתכנית שלי בגנים: משחקים עם פילוסופיה.