אחד ממשחקי החשיבה הפשוטים והמפתיעים ביותר: שאלות בחירה

קרן סדןבלוג

אחת הדרכים הטובות ביותר להתחיל או להזמין ילדים לחשוב היא באמצעות שאלה שבמרכזה בחירה.

למשל: מה היית מעדיפה – לגור בבית קטן, בלי חלונות אבל עם מלא מלא משחקים, או בארמון מפואר עם אינספור חדרים אבל בלי משחקים בכלל? (ורסיה על שאלה מנצחת שלמדתי משרה סטנלי)

מה שיפה בשאלות בחירה שהן מציבות קושי או הזדמנות, חוות כהתפשרות (בלית ברירה) או פיתוי. תלוי מה הבחירה ותלוי מי אנחנו והגישה שלנו לחיים ולעולם. משום כך הן מזמינות חשיבה מתוך עניין, סקרנות ומשחקיות, כן גם כשהן מציבות קושי או התפשרות. ובדיוק בגלל זה הרבה פעמים הילדים מפתיעים אותנו בתשובות יצירתיות במיוחד בניסיון לעקוף את הצורך לבחור.

כך או כך, אחד הדברים שקורים מיידית ובאופן אורגני עם (חשיבה על) שאלות בחירה הוא שהילדים שופעים הסברים ונימוקים. ולנו נותר רק להתענג ולהשתתף במשחק, לחשוב ביחד. לאתגר. להציע עוד בחירות וכדומה. להתעמק בדיאלוג ובמה שהוא מגלה לנו עם הילדים.

הנה למשל דוגמה שאני אוהבת שסיפרה לי אמא במהלך ממפגש פילוסופיה אישי שלנו. אחרי שבמפגש קודם דיברנו על שאלות בחירה היא ניסתה את זה בבית.

אחת השאלות שהיא שאלה את הילדה שלה (בת 5) שממש לא אוהבת סנדוויצים ואוהבת מאוד ממתקים היתה:

"מה היית מעדיפה, לאכול כל יום כל היום שלוש ארוחות ביום של סנדוויצ'ים אבל אז בסוף השבוע לאכול כל היום רק ממתקים או לאכול כל יום אוכל טעים ואהוב אחר אבל בלי ממתקים אף פעם?"

שימו לב כמה השאלה הזו משחקית וכמה הבחירה מעוררת עניין.

הנה הדיאלוג שהתפתח:

ילדה: ממתקים בסופ"ש.

אמא: ובכל יום יש רק סנדוויצ'ים?

ילדה: כן, אבל בסופ"ש יש ממתקים.

אמא: ולא תתבאסי מהסנדוויצ'ים?

ילדה: כן אבל זה יותר טוב.

אמא: למה?

ילדה: כי בסופ"ש יהיו ממתקים.

אמא: אז כדאי לחכות לזה?

ילדה: כן, כי אחרת אין את הדבר הטוב ביותר.

תראו מה קרה כאן. התחלנו בשאלת בחירה פשוטה ולא רק שהשאלה עוררה עניין ופתחה דיאלוג – צמח לנו ממנה – קריטריון. "היא היתה מוכנה לספוג את הסנדוויצ'ים כל יום אבל שיהיו ממתקים כל סוף שבוע והיא הסבירה את זה יפה, כי בלי זה אין את הדבר הטוב ביותר. כאילו יהיו דברים טובים אבל לא את הדבר הטוב ביותר. לא יכולתי לצפות להסבר יותר טוב" סיכמה האמא את הדברים.

אה הה! כמה גילינו, כמה הרווחנו – אנחנו והילדים.

ועכשיו – אפשר כמובן לרוץ עם זה הלאה ולשאול על הקריטריון עצמו. אבל זה כבר בפוסט אחר…

אז כמו תמיד – לכו ותהנו מחשיבה עם הילדים. ומהיום גם שחקו את משחק שאלות הבחירה.