למה פילוסופיה?

קרן סדןבלוג

בשיחה שהייתה לי עם בן דוד שלי לפני כמה שנים, ד"ר למתמטיקה, הוא צירף פילוסופים ומתמטיקאים, לאותה קבוצה. אלו שחושבים שהעולם לא יוכל להתקיים בלעדיהם ומתוסכלים מכך שהעולם לא מבין את זה. למהנדסים, הוא אמר, אין אותה יומרה. אבל הם בונים גשרים, בניינים וכו', העולם לא קיים בלעדיהם. ובכל זאת הם לא הולכים וכל הזמן מספרים לכולם כמה הם חשובים וכמה הם (כלומר כל מי שאינו מהנדס) לא מבינים את זה. אולי בגלל זה הוא עכשיו פוליטיקאי.

Olly הוא סטודנט לתואר שני בפילוסופיה שמעלה כל יום שישי ליוטיוב סרטונים (ברמת קושי שונה) על…. פילוסופיה. הסרטונים שלו קצרים, שנונים ופשוט מצוינים. הוא התחיל לעלות את הסרטונים האלו כשבמהלך הלימודים שלו הקפיצו בבריטניה את שכר הלימוד לרמה כזו שאילו הוא היה רוצה להתחיל ללמוד עכשיו פילוסופיה הוא פשוט לא היה מסוגל לשלם אותו. אז הוא החליט להעניק את כל הידע שלו בחינם. בנתיים, כמו שאתם יכולים לקרוא בתגובות הרבות שהוא מקבל ביוטיוב למשל הוא עושה עבודת קודש בלהסביר בעשרות סרטונים עד עכשיו ועם מעל 25,000 מנויים, למה פילוסופיה היא התחום המעניין, המרתק ובמובנים רבים mind blowing שהיא. (כנראה שבגלל שאני עדיין משוחדת אני עדיין פילוסופית.)

אם לא די בכך, אז בסרטון הספציפי הזה – אותו תרגמתי לעברית (Olly באדיבותו הוסיף את התרגום) – הוא מציג את התשובה שלו לשאלה העתיקה כמעט (או אולי בדיוק) כמו הפילוסופיה עצמה: למה אנחנו עושים או צריכים פילוסופיה.

מכל מה שניתן לומר על הסרטון, הוא פשוט נהדר. כמו תמיד בפילוסופיה, לא צריך להסכים עם כל מה ש Olly אומר (וחשוב לומר שאני לא שותפה לדרך בה Olly מציג את האיסלאם ומשטרים שונים) אבל מה שהוא אומר מעורר לחשיבה. בזה אני מתכוונת שאפשר להתחיל לחשוב איתו.

למה פילוסופיה עם ילדים?

כך גם אפשר להתחיל לחשוב על פילוסופיה עם ילדים.
פילוסופיה חשובה, אומר Olly כוון שכילדים – וזה צורך הישרדותי בעיניו – אנחנו מקבלים ללא ערעור או שאלות את מה שההורים שלנו אומרים לנו. פילוסופיה חשובה, לכן, כי היא המעבר מחשיבה דוגמטית לחשיבה ביקורתית. אני מניחה שההורים, הגננות והמורות בינכם.ן מחייכים ונאנחים עכשיו ואומרים לעצמם "הלוואי!". ובכל זאת Olly מציב כאן שאלת יסוד של פילוסופיה עם ילדים: עד כמה וכיצד ילדים חושבים בעצמם והאם באמת לגדול אומר לעבור מחשיבה לא עצמאית לחשיבה עצמאית. מכוון שאני חושבת שילדים חושבים עצמאית השאלה עבורי היא לא עד כמה אלא כיצד. וזה בדיוק מה שפילוסופיה עם ילדים "עושה". היא פוגשת את הילדים היכן שהם ואת החשיבה שלהם.

מה אתם חושבים, מה אתן חושבות?

כתבו לי כאן או בדף הפייסבוק: פילוסופיה עם ילדים.

 

—* —- * —-

כדי להפעיל את התרגום לסרטון לחצו על כפתור השיניים (מסומן בחץ כתום), יפתח חלון, לחצו על החץ ליד הכותרות באנגלית ובחרו בשפה עברית. (מסומן בחץ + עיגול)
WhyPhilo_He3