חנוכיה

להוסיף פילוסופיה להדלקת נרות חנוכה

קרן סדןבלוג, פילוסופיה עם ילדים

אמנם נרות חנוכה הם לראותם בלבד, כלומר האור שהם מפיצים אינו "מטרתם", אבל נר ביהדות הוא סמל לחיפוש אחר האמת והארת הפנימיות: אנחנו משתמשים בנר לבדיקת חמץ, אנחנו מדליקים/ות נרות נשמה ומסתבר (כך למדתי מגלית כהן-קדם כשכתבתי את הפוסט הזה) שנרות הם גם זימון של כוחות קדמונים.

ובפילוסופיה מה?

בפילוסופיה כמו ביומיומיים שלנו אנחנו מקשרים – באופן אינטואיטיבי כמעט – בין אור לאמת (או היכולת לראות אותה) ומכאן ידע, חשיבה והבנה.

אני אומרת באופן אינטואיטיבי כמעט כי אור וראיה משמשים בחיבור הזה כמטאפורה, אנחנו משליכים מאור וראיה על אמת, ידיעה וחשיבה.

עד כמה הדוק הקשר בין ראיה, אור והבנה אפשר להתחיל להבין מהצצה קלה בויקיפדיה שמגדירה מה זו מטאפורה כ… אמצעי לשוני שנעשה בו שימוש על מנת להאיר מושג אחד בתכונותיו של מושג אחר.

הנה שלל דוגמאות לקישור הזה שאנחנו עושים/ות:

על מה שרואים, קל לראות אנחנו אומרים: ברור, שקוף (חשבתם מאיפה בא הסלנג הזה?), צלול, מבריק. בדיוק כך אנחנו מדברים על מה שקל לתפוס, לחשוב עליו, להבין.

על דמיון או חשיבה אנחנו אומרים: לראות בעייני רוחנו.

על חשיבה ביקורתית או הצורך לראות (להבין) משהו שאנחנו כרגע לא מבינים/ות: לפקוח עניים, לראות נוכחה, להסתכל לאמת (למצב) בעיניים, להאיר את הדברים/לשפוך אור על הדברים, לראות את התמונה המלאה.

על מה שאנחנו לא רואים, לא מודעים אליו או כי אנחנו מתעלמים או כי מעלימים מאיתנו: נסתר מן העין (אני אוהבת את הביטוי הזה הוא כמובן מעלה הרבה פעמים גם את נסתר מן הלב), נקודת עיוורון, עיוור/ת לעובדות, מעלים/מעלימה עין (!), השאירו אותי בחשכה.

על מה שאנחנו בוחרים לראות (להבין) בצורה שאנחנו רוצים או יפה יותר: להסתכל דרך משקפיים ורודים.

על דרישה שלנו לדעת: שקיפות.

והנה עוד כמה: נגלה לאורו, אטום למבטנו, איש/ה נאורים, תקפות הנאורות…

וכמובן הקשור שלנו בין אור לרעיון (או אור והברקה! כשלהבריק זה כבר דימוי של אור.) 

רעיון

סיפור שאתם/ן יכולים/ות לספר לילדים/ות כדי להתחיל לחשוב על הקשר הזה הוא סיפור עם הודי על העיוורים והפיל (אבל בלי הנמשל שלו בסוף כדי שהסיפור ישאר פתוח).

זה סיפור שמציג את קשר ממשי בין ראיה לאמת כדי מיד לעשות את הקשר בין ידיעה, היכולת לדעת, חשיבה, הבנה לראיה. (ומכאן כמובן לאור, כי אור מאפשר ראיה. ויכולתי גם כמובן להרחיב על צל, צללים וחושך אבל זה כבר בפוסט חנוכה של שנה הבאה…)

אפשר למצוא את הסיפור בחנויות ספרים אבל יש לו גם אינספור גירסאות אונליין. הנה למשל הוא בגירסה של האתר בא-במייל

תהנו לחשוב,

תהנו עם הילדים/ות

חג שמח, אור בכל.

קרן