דובון למה

האמת על שאלות למה של ילדים/ות

קרן סדןבלוג, פילוסופיה עם ילדים

הנה שתי נקודות על שאלות למה (וגיל הלמה) של ילדים/ות שנמצאות בראש שלי השבוע – אז חשבתי לשתף.

שתיהן מספרו המצוין של וורן ברגר – "שאלה יפה יותר" שכבר כתבתי עליו בעבר. שהוא באמת אחד הספרים היותר

טובים והיותר מעניינים לקריאה על שאלות שיש שם בחוץ.

 

אלו רק שתי נקודות מיני רבות שאפשר לפתוח איתן את העולם המופלא של גיל הלמה

(שאני מדברת עליו בהרצאות שלי וכתבתי עליו גם פה, כמובן)

ואני חושבת ששתי הנקודות האלו (שוב) מסבירות למה.

 

לפי פול האריס, פסיכולוג ילדים מאוניברסיטת הרווארד,

בגיל 30 חודשים (שנתיים וחצי) מתרחש שינוי מהותי בשאלות של ילדים וילדות.

עד הגיל הזה השאלות של ילדים/ות הן שאלות על עובדות פשוטות. למשל שם של אובייקט.

בגיל 30 חודשים מופיעות השאלות הראשונות שמחפשות הסבר לדברים.

 

כלומר – הנה התוספת שלי – זה גיל שבו מתרחשת קפיצה בחשיבה של ילדים/ות.

זה הגיל בו הם/ן מתחילים לשאול למה.

 

השינוי הזה הוא כל כך מהותי לחיים (של כולנו) –

עד שבגיל ארבע,

רוב השאלות של ילדים/ות יהיו שאלות חוקרות –

שאלות שמבקשות הסבר.

 

מרתק לא?!

 

2.

למה, זו שאלה יסודית כל כך:

כזו שמובילה אותנו לעומק ויסוד של הדברים שקישירו טויודה (Sakichi Toyoda, מייסד טויוטה)

פיתח שיטה לפיה על מנת לרדת לשורש הדברים יש לשאול חמש פעמים למה.

ברצף כמובן.

(מזכיר לכם/ן משהו? כלומר מישהו או מישהי?  )

הוא פיתח את זה כשיטה לחברות להגיע לעומק העניין,

אבל כמובן שזו דוגמה נהדרת לכמה שאלות למה הן שאלות חשובות.

 

הנה תרגום של מה שוורן ברגר כותב:

"במשך עשרות שנים השתמשה החברה בפרקטיקה של לשאול למה

חמש פעמים ברציפותכאמצעי להגיע לשורשה של בעיית ייצור מסוימת.

למשל, חלק מכונית פגום יצא ממפעל, שאלת למה ראשונה תניב את התשובה הברורה ביותר –

נגיד, שמישהו בפס הייצור עשה טעות.

אם תשאלו למה הטעות הזו התרחשה, אולי תגיעו לסיבה בסיסית – כמו חוסר הכשרה בייצור.

בשאילת למה שוב, החברה עשויה לגלות שלתוכנית ההכשרה חסר תקציב;

ושוב לשאול למה יכול להוביל לסדר העדיפויות הבסיסי של החברה לגבי הוצאות כספים

ולבסוף עוד שאלת למה תגלה את סדר העדיפויות המלא של החברה / או מה היה הכי חשוב בסופו של דבר."

 

אני קוראת לשיטה הזו בחיבה – "למה לפחות חמש פעמים" 😊

מה לעשות עם זה בבית?

 1. התייחסו ללמה של הילדים/ות ברצינות.

זכרו ששאלת למה היא שאלת חשיבה ושחקו עם זה קצת –

ענו להםן חמש פעמים (ממש ספרו!) על "למה" עם תשומת לב והקשבה

ותראו לאן זה לוקח אתכם ואותם.

2. הפכו את המשחק  –

שאלו את הילדים/ות חמש פעמים למה (שוב, ספרו).

(רק ההיפוך הזה הוא כבר כיף גדול, לא?!)

ההיפוך הזה הוא פעמיים כי טוב:

פעם ראשונה כי גם כאן התייחסתם לשאלות למה ברצינות והילדים/ות מפנימים/ות את היחס הזה.

ופעם שניה – כי אתגרתם/ן אותם/ן – ממש אתגרתם/ן אותם לחשוב.

3. הזמינו אותם לחשוב למה – הם/ן כבר משתמשים במילה למה?

הם/ן כבר מחפשים חשיבה והסבר?

איזה יופי!

פשוט אמרו את המשפט: בואו נחשוב למה. ואז חכו שהם/ן יציעו משהו.

(אם קשה לכם/ן לחכות, אז ספרו – לאט – עד 10).

ואם הם/ן לא מציעים/ות דבר?

בשלב זה הציעו משהו פשוט ואמרו שוב, בואו נחשוב על למה.

כי הרי אפשר לחשוב על למה, well… לפחות חמש פעמים!

ושאלה בשבילנו (אני גם במשחק הזה, כמובן!)

–        מתי בפעם האחרונה שאלת למה על נושא שחשוב לך?

–        מתי בפעם האחרונה שאלת למה ואז עוד פעם למה ואז… חמש פעמים!

 

תהנו לחשוב,

תהנו לשאול,

תהנו עם הילדים/ות,

קרן

 

נ.ב.

בתמונה דובון למה. נכון שהוא יותר חמוד מדובון לא-לא? 😉